Monday, February 3, 2014

Resepi: Daging masak Hitam


Daging semasa kuah belum kering

Daging setelah kuah kering

Assalamualaikum semua,
Daging Masak hitam  ni mak pernah masak untuk kenduri kawin saya 8 tahun dulu.
Mak kata setiap kali kawan kawan dia nak buat kenduri meraka akan minta resepi dari mak.
Malah ada tokeh katering mintak resepi dengan mak..mak bagi je seikhlas hati..

Baru baru nie  kawan kawan mak tanya resepi lagi untuk masak untuk Sambutan Maulidur Rasul di Masjid Ijtihadiah Kg Simpang Temin & Suak Plang, tapi  mak lupa resepi…

Jadi ..mak pulak mintak resepi kat kawan dia yang rajin menyimpan resepi..
Mak minta saya salin resepi dan masak based on resepi tu untuk makan sendiri..
Resepi adalah untuk sekilo daging. Saya masak 4 kilo daging , jadi darabkan jelah dgn 4.
Mak potongkan daging dan perap semua bahan yang saya sediakan..
Saya masak dua jam dengan api kecil selama 2 jam /hingga kering...( saya suka masak hingga kering supaya tahan lebih lama…)
Jenuh jugalah saya menambah air bila mana daging masih belum empuk walaupun kuah  dah kering..
Sedap pada saya...tak  pedas, anak anak saya makan tak hengat.....mungkin lain kali saya akan tambahkan cili kering.

Mak kata sedap, rasa rempahnya kuat…mana taknya..dalam resepi asal tak sebut sukatan rempah..saya balun je letak 2 sudu besar setiap satu jenis…

Kerisek 3 sudu besar  tapi untuk 4 kilo daging saya habiskan sepeket besar kerisek (1/2 kilo kot)…

Saya nie meng suka menderhaka kan resepi kononnya taruk lebih akan jadi lebih sedap..

Saya tau ….mak cakap macam tu supaya saya tak putus asa untuk masak lagi kan…
Terima kasih mak atas segala nya. Saya sayang mak kerana Allah…


Resepi Daging Masak Hitam mak saya..
A

1.       Daging- 1 kilo-potong nipis


B- Dikisar  halus

2.       Bawang merah- 15 biji  
3.       Bawang putih- 3 ulas
4.       Cili kering- 10-15 biji
5.       Halia- 1 inchi

C-Dikisar halus

6.       Kulit kayu manis- sebatang
7.       Bunga lawang- 3 biji-buang biji
8.       Bunga cengkih -3 biji
9.       Buah pelaga-  5 biji –buang biji halus
10.   Jintan manis-2 sudu besar
11.   Jintan putih-2 sudu besar

D

12.   Kerisek- 3 sudu besar
13.   Gula merah- secukup rasa
14.   Kicap hitam –secukup hitam

E

15.   Serai 2 batang-di ketuk
16.   Minyak masak

F

17.   Bawang goreng- 100 gram

Penyediaan:
Perap bahan A+B+C+D selama sejam
Tumis E-serai dgn sedikit minyak hingga wangi.
Masak daging hingga empuk dan kuah kering.
Kacau selalu untuk elakkan hangit.
Gaulkan F-bawang goreng dan garam secukup rasa sebelum dihidang.

No comments:

Post a Comment